Zamówienia publiczne - prawo

być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb. W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniej

Zamówienia publiczne - prawo przetargi kancelaria
Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>

Jaka oferta wygrywa?

Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.

W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.


Warunki udziału w zamówieniu

O udzielenie zamówienia publicznego może się ubiegać każdy, kto spełnia warunki udziału wskazane w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia i SIWZ. Ograniczenie może wynikać z tego, że nie każdy może np. występować przed sądem. Inne ograniczenia mogą dotyczyć odpowiedniego doświadczenia (np. wykonania już wcześniej przez firmę kompleksowego remontu budynku użyteczności publicznej) lub dysponowania sprzętem albo osobami.

Jeśli wykonawcy nie spełniają wymogów wynikających z przepisów, powinni zostać wykluczeni. Jeśli natomiast problem dotyczy samej oferty, może zostać ona odrzucona. W takiej sytuacji oferta ani wykonawca, który ją złożył, nie są brani pod uwagę przy wyborze wykonawcy. Oczywiście zamawiający może popełnić błąd, ale są pewne możliwości pozwalające na naprawienie takich błędów.


Kontrola zamówień publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.

Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.



© 2019 http://lisaferrera.wroclaw.pl/